10 december 2011

Gabriellas sanning och förhoppningsvis konsekvenser för Strix

Jag hade aldrig någonsin trott att jag skulle starta en blogg eftersom jag inte kommer överrens med datorer. Tyckte själv att det var en bra idé av Alexandra ”Elisabeth” att göra en blogg, den enda chansen för henne att få göra sin röst hörd. I mitt fall är det ungefär likadant. Varken

Strix

eller Barometern vill lyssna på någon sanning, därför föds denna blogg idag.
Det som är mest otäckt i hela den senaste veckans mediasnusk är att ingen faktiskt vill lyssna på Alexandra! Det är skrämmande att vi i Sverige idag 2011 inte har kommit längre. Att det för mig därför är riktigt begripligt att människan vänder sig till dem få som lyssnar och stöttar är ännu mer förståligt.
Det är också skrämmande att media har en sådan enorm makt. Tv3, Aschberg, Ami Hedenborg och Barometern/Rasmus Jeppsson ser sig uppenbarligen som gudar eftersom de har fullständiga domstolsbefogenheter att döma människor utan att vilja ta reda på sanningen. Det förvånar mig att bara två journalister faktiskt tycker att detta är oetiskt. Detta innebär att vi idag är riktigt nära att hamna i ett kaotiskt samhälle där vem som helst kan anklaga någon för vad som helst! Konsekvenserna för rättssamhället i detta kan vi ju idag bara ana och det känns som framtiden inte är ljus. Om media blir domstolar med en eller ett par människors idéer och tyckande som följd utan källkritik och vägrandes att ge en objektiv bild tycker jag att ni kära medmänniskor också borde reagera och oroa er, nästa gång kan det bli er tur!
Jag, Gabriella tillhör ett ”utdött” folkslag idag som inte kan få en dator att starta eller Tv-n att visa rätt program. Jag skriver enbart med papper och penna och därför får någon av mina barn lägga in texterna åt mig. Jag vill också poängtera att ingen vuxen i detta hus har hjälpt Rebecca min dotter att skriva sina texter! Hon är 15år och väldigt duktig på att skriva! Det kan vara svårt för er läsare att förstå hur det känns för en 15åring att inte bli trodd av er kära läsare. Vi är duktiga på övergrepp i den här världen! Inte bara på sexuella utan även i form av ett annat slag – att inte bli trodd.
Skulle vilja passa på att tacka alla er som träffat mig, känner mig, går eller har gått kurs för mig för ert enorma stöd i denna häxjaktens tid. Det har varit fantastiskt att få uppleva! Även ett tack till alla er som jag inte känner som messat och skrivit till mig och mina nära och kära! Också ett tack till chefredaktören på en samhällstidning som faktiskt reagerar och tycker detta medias ”domstolsrätt” är fel! (Han är inte en medlem av ”sekten”) Dessutom tack till Östrans reporter som inte tycker att det är medias uppgift att lägga sig i familjekonflikter, detta hedrar Östran!
 Vill också passa på att tacka Alexandras terapeut som blev så grundlurad av

Strix/Claes och Anna Utterstöm

i TV. Att gå in och förvränga/ta ur sitt sammanhang och i sitt program visa en del av ett möte mellan terapeut/klient och föräldrar är inte bara oetiskt och extremt journalistiskt ruttet utan bevisar också vad Strix står för! Att inte våga visa sanningen.. Vid mötet då jag har 4 av 6 personers vittnesmål om vad som sagts så blir bilden av mötet väldigt klar för mig. Att Strix har mage att sända ett möte i TV där terapeuten ställt upp för att försöka få till någon slags förlikning och lugn mellan Alexandra och Claes och Anna Utterström som dessutom spelade in ett konfidentiellt Samtal – det är ruttet och visar väldigt tydligt hur

Aschberg, Hedenborg, Anna och Claes Utterström

manipulerar och styr! Finns Strix också på Claes Utterströms lönelista kan man börja undra? Eller är det bara för att Robert Aschberg och

Åke Wiman

är vänner? Detta bevisar i alla fall att Strix inte är intresserad av sanningen!  Jag bara undrar vilket alternativ är sant.
För om inte vad har Strix då för anledning att ta ut några ord ur en mening här och där så att syftet bara är att smutskasta terapeuten och Alexandras sida. Skäms på er Strix – ni har ingen heder och moral. Mötet kommer senare komma på bloggen med hjälp av Alexandra, Henrik – hennes sambo, och Jacob min son som en helhet. De 3 personerna på mötet var förutom Anna och Claes Utterström och terapeuten de enda som verkligen var med på mötet och det var inte Strix! Enligt de 3 var anledningen till de ord som TV visar att Claes Utterström hade ett väldigt aggressivt utbrott både mot terapeuten och Alexandra.

Mer om denna historien och den sanna Strix berättelsen och mer om min verksamhet kommer inom kort på bloggen..
Gabriella Rastad

61 kommentarer:

  1. Stå på er och hoppas att sanningen kommer fram, Jag tvivlar inte en sekund på dig Gabriella, du e en underbar människa, kram Ylva

    SvaraRadera
  2. Media är idag endast i händerna av pengar och programmet är så amerikaniserat med saker som går om och och om igen för att fylla en tid på en timme." you are so aggressiv" rullades minst 4-5 gånger hahah urusel tv och reportern ja inte mycket bättre. Kollar sällan på tv men måste säga att det var ett av de sämsta "samhällsprogrammen" jag sett
    Det som jag blir mest rädd för är att ingen i det här har en tanke på att det kan vara sant och att Alexandra faktiskt kan vara ett offer, det är det som är värst

    SvaraRadera
  3. Tack Ylva och Anonym.
    Det känns skönt att få ert stöd.

    SvaraRadera
  4. Varför vågar du, Gabriella, inte konfrontera Anna och Claes Utterström om den bild som media har skapat av dig och din verksamhet är fel?

    En människa utan bevis är en människa som uppenbarligen inte kan stå upp för sina teorier!

    Istället för att visa din syn på det hela, skickar du ut din man och son för att säga till Ashberg och Co att du inte vill kommentera det hela. Detta är ingen häxjakt, bara en jakt på sanningen! Din sanning får tydligen ingen chans att uppleva, därför blir medias bild av dig den enda tillgängliga för utomstående. Detta är ett aktivt val av dig vilket gör att du tyvärr inte kan kalla dig för ett offer.

    Vidare är en psykolog eller psykoterapeut en människa som har en flera årig utbildning bakom sig och som har tillägnats en legitimation. Så som ingen kirurg, läkare eller advokat kan kalla sig detta eller utöva dessa yrken utan en utbildning i området på högskola. Jag tror att en sjuk människa skall söka hjälp hos människor med kunskap i ämnet.

    Alexandra Utterström är heller inget offer idag, hon är 20 år och en vuxen, självständig människa. Hon har valt att leva sitt liv som hon gör idag. Om hon tror att hennes pappa, Claes, utnyttjade henne sexuellt så är det hennes aktiva val av tro, som vi ska respektera. Om det i längden kommer göra henne lyckligare kommer framtiden att bevisa. Jag tror dock att ingen mår bra av att helt separeras från sina närmaste. Men det är hennes val, och hennes liv - ingen kan rädda en som inte vill bli räddad.


    Gamla sår, hur djupa de än är- även från gymnasiet, kan läka. Kanske blir såret ett ärr som med tiden bleknar bort. Men en människa med ett sår som en oerfaren kirurg opererar kan aldrig sluta bra! Bevisa dina kunskaper och bevis för det Du, din familj och Alexandra väljer att tro på om du vill vinna den respekt du tror att du förjänar. Annars förblir du i mina ögon, en feg kvinna som intar en roll som ett offer, en martyr av medias förföljelse samtidigt som du anklagar en man - en pappa, för att ha våldtagit hans egen dotter utan bevis!

    Jag tror vidare att en människa som ständigt upplever sexuella övergrepp eller övergrepp generellt hos människor omkring sig kanske egentligen själv har blivit utsatt för detta och inte kan bearbeta sina egna känslor och den skam hon känner utan lägger detta på människor i sin omgivning...men vad vet jag...bara en gissning.

    Lycka till med ditt rykte och din tillvaro!

    SvaraRadera
  5. När man forskar gäller det att beakta alla fakta/vetenskap som finns tillgänglig för att sedan komma fram till ett objektivt resultat av undersökningen. Gör man datainsamlingen på ett dåligt sätt blir resultatet inte trovärdigt. Jag trodde, tills nu, att journalistik byggde på samma grunder, men ICKE! Kanske dags att sätta dåliga journalister i "etik och moral och metodikkurs"?

    SvaraRadera
  6. Jag har träffat dej många gånger,haft många samtal, intressanta såna. Jag är full av beundran för det du gör och av dej. Stor bamsekram <3

    SvaraRadera
  7. Att konfontera paret Utterström genom Strix produktion såg jag som en omöjlighet då Strix redan bestämmt sig för vilken historia de skulle visa. Vilket jag kommer beskriva i ett senare inlägg. Utan jag har istället valt att använda mig av denna blog samt gått ut genom en lokaltidning, min förrhoppning är att någon större publikation ska plocka upp den lokala tidningen så att fler kan få tillgång till sanningen.

    Dessutom har jag aldrig sagt att jag är psykolog/psykoterpeut och var du fått det ifrån vet jag inte.

    Att Alexandra inte är något offer för att hon nu är 20 år är som att säga att varje människa som blir våldtagen och sedan uppnår vuxen ålder inte längre är ett offer. Alexandra har försökt skapa ett nytt förhållande med sina föräldrar trots övergreppen, föräldrarna valde dock att inte vilja ha en sanningsenlig relation med henne.

    Att Strix vill få det till att jag ser sexuella övergrepp vart jag än vänder blicken är deras sjukt snedvridna vinkling. Jag har aldrig talat om för någon människa att de har varit sexuellt uttnytjade utan det är istället människor själva som valt att berätta om sitt förflutna med mig. När människor har tagit upp sådana trauman med mig har jag rekommenderat att de även bör ta kontakt med en annan terapeut, vilket jag även gjort i Alexandras fall.

    SvaraRadera
  8. Tack snälla rara Tina och även tack till Anonym.

    Att det finns folk som ser igenom Strix dimmridå värmer.

    SvaraRadera
  9. Som tillägg; Angående psykologen/psykoterapeuten menar jag den som citerades i programmet och i den inspelade intervjun.

    SvaraRadera
  10. Det är förjävligt att du ska behöva skaffa en blogg & sitta & försvara dej själv & ditt arbete, när jag vet hur mycket tid du lägger på att hjälpa alla djur & människor. Du ställer alltid upp!! TACK för det!! Du har gett oss så mycket genom de år jag känt dej <3
    Men jag är glad att alla får möjligheten att läsa dina egna ord ocensurerat här!!
    Lycka till!! Kram kram

    SvaraRadera
  11. "Psykologen/Psykoterapeut" vars ord har hellt ryckts ur sin kontext är en gestalt och familjeterapeut med en filosofie magister i ämnet. Så som du förstår så är vinklingen helt i Strix agenda att smutskasta folk som bryr sig om och försöker hjälpa Alexandra.

    SvaraRadera
  12. Tack Mickan skönt att höra att dom som vet vem jag är fortfarande vet vem jag är.

    SvaraRadera
  13. Kära Gabriella och de dina runt dig!
    Vi har inte kommit så långt på de 3-400 år som gått sedan häxjakten härjade i landet... detta liknar en sådan fast i ett modernt samhälle.Människans mest primitiva beteende kryper fram då rädslan är som störst. Det du gör är ovanligt, känsligt, oerhört svårt att beskriva för människor som inte själva upplevt det du gör. Jag vill säga att MIG har du hjälpt fantastiskt mycket, genom andningarna, men du har också varit en stor hjälp för mig att förstå mina djur, att jag kan hjälpa dom när det varit nödvändigt och skönt att veta att DOM hjälper mig tillbaka då jag behöver :-) Allt det du gör handlar om en stor klokhet. En anda att vi ska försöka bli starka och stå själva. Och inte minst genomsyrar du din omgivning med kärlek... på ett rakt sätt! Massor med kramar till er som kämpar från mig och alla mina djur!
    Susanne

    SvaraRadera
  14. Tack för väldigt fina ord och ack så sanna. Enda skillnaden mot 1600-talet och idag är att man inte bränns på bål utan istället i media.

    Jättekramar till dig.

    SvaraRadera
  15. Hej Gabriella!

    Jag ser detta som en jätteattack på dig från Aschberg m fl, som tydligen lever på att attackera människor som gör bra saker för andra och världen.

    Du är hjälpsam och verkligt ansvarstagande.

    Jag är säker på att i slutändan förlorar såna som Aschberg.

    Eftersom ingen kan bränna starka kvinnor nuförtiden,så klarar du dig stärkt ur det här, med allt stöd du och din familj kan få från många många.

    Med kärlek och respekt och en gnutta ödmjukhet ;)

    / Charlotta-Lotta i Skåne

    SvaraRadera
  16. Therese Johansson/Irene Gustafsson10 december 2011 kl. 22:44

    hej Gabriella!
    vi finns för dig! har följt dig i din, beccas och alexandras berättelse. så dåligt av tv3 att visa något sådant! mer bevis innan man anklagar. tyckte det va lite väl för mkt samma sak dom visa hela tiden och klippt och fixa så din man ska vara ett monster typ. haha skrattretande! träffat er båda 2 när vi lämna kossorna :) och ni är underbara människor!!!!!!!
    tack för min Elin jag fått av er! <3

    SvaraRadera
  17. Utifrån allt detta är det mycket som framstår glasklart.
    En maktfullkomlig desperat man, van vid att kontrollera sin familj, van vid att ingen vågar ifrågasätta hans auktoritet, har nu blivit utsatt för något som har fått honom ur fattningen.
    Reaktionerna på detta är allt enligt skolböckerna.
    Alexandra, ett barn, en flicka som blivit grovt utnyttjad och utsatt för kontinuerliga övergrepp. Oavsett om hennes berättelser om sexuella övergrepp är sanning eller ej, så är pappans beteende gentemot henne som framkommit under den senaste tiden en tydlig form av grovt förtryck och maktutövande. Men som vi vet, en människa kan inte förnedras och förtryckas i oändlighet –antingen förintas hon eller så vänder det och hon slår tillbaka.

    Tack vara tv3:s vidriga vinklingar av Alexandra som totalt oförmögen till egen åsikt, en egen röst och ett eget värde, där allt denna flicka försöker förmedla har summerats till att vara ett orationellt yrande, tv3.s framställning av Alexandra som en förvirrad, manipulerad sektledares marionettdocka har helt enkelt fått bägaren att rinna över. Alexandras förtvivlan har nu vänt till ilska och handlingskraft. Alexandra har nu äntligen blivit medveten om sin styrka och röst, och rätten till dessa. Från botten finns det bara ett håll att ta sig åt, och nu har Alexandra rest sig med kraft.
    Hon har nu gjort sig onåbar för sin pappas maktutövande, kontroll och förtryck. Hon har skaffat sig en försörjning, ett eget hus och en ömsesidig, sund kärleksrelation till en person hon bestämt sig att dela sin vardag med. Jag kan bara beklaga att det skulle ske på detta sätt, att det skulle ske på bekostnad av många människors välbefinnande och att Alexandra skulle pressas till detta under dessa fruktansvärda former, där det lika gärna kunde gått mycket illa och Alexandra inte orkat utan faktiskt gått under. Jag hoppas att hon kommer att kunna bearbeta sina trauman och finna trygghet och tro på sitt eget värde. Jag tror ni kommer finnas för henne även då, precis som nu.

    Ellen Larsson

    SvaraRadera
  18. ang. "psykologens" utspel som spelas upp under programmet, ett utspel som helt ryckts från sitt sammanhang.
    Detta är uppenbart ytterligare ett av flera inlägg som gång på gång matas fram, där föräldrarna vinklas till offer, och som får Alexandra att framstå som mindre trovärdig. Att då även de få som stöttar Alexandra framstår som inkompetenta och oprofessionella.- helt i linje med det minst sagt onyanserade budskap som konsekvent visas upp under programmets gång.

    SvaraRadera
  19. Jag citerar dig: "Dessutom har jag aldrig sagt att jag är psykolog/psykoterpeut och var du fått det ifrån vet jag inte.
    ....
    När människor har tagit upp sådana trauman med mig har jag rekommenderat att de även bör ta kontakt med en annan terapeut, vilket jag även gjort i Alexandras fall."

    Du verkar ändå anse att du är någon form av teraupeut, eller? Vad är du för en teraprut och vad har du för utbildning.

    SvaraRadera
  20. Bia,
    Det är så trist, häxjakt så sant. Att det ska vara så svårt med sanning. Det finns god undersökande journalistik som visar båda sidor varför väljer de som skrivit om er att ta vissa delar på allvar, och sedan strunta i resten, det är sorgligt att de inte förstår att det kan förstöra människors liv. Var det inte Strindberg som sa "Det är synd om människorna".
    Det är det verkligen, när man väljer att smutskasta, nedvärdera, och helt strunta i vanlig medmänsklighet. Sanning är bra men den ska tas fram med ärlighet.
    Du, Bia, är en varm och hjälpsamm människa. Du värnar om att djur och människor ska må bra. Ingen som känner dej kan säja nåt annat vi har inte setts på länge men vi har en gemensam vän som du hjälpt mycket. Jag hoppas verkligen att den tidning du pratar om tar upp hela sanningen så häxjakten får ett slut, och att du får upprättelse.
    Kram på dej och din familj

    SvaraRadera
  21. Skönt att du har hittat till ett forum där DU nu kan få uttala dig själv utan felvinklingar hit och dit! Jag vill bara tacka för den tiden du öppnade din dörr och lät mig få bo hos dig som familjehemsplacerad i sex månader. Den tiden gav mig tron på att det faktiskt finns GODA människor på jorden också. Alla dessa hårda uttalande från människor som inte känner till varken dig eller vad du gör för att hjälpa människor som kommit snett här i livet gör mig så jäkla ONT!!! Vi får inte "hänga ut" pedofiler och andra "otäcka" människor i media men människor som hjälper dom "svaga" att återfå sin rätt till att leva ett värdigt liv ja DOM ska motarbetas! Fattar inte vart vi är på väg.... Måtte du få upprättelse, vilket JAG är övertygad om att du får så småningom, så DU kan få lägga din energi på det du ska- hjälpa andra! Kramar från en som är oerhört tacksam för det du gjort för mig!

    SvaraRadera
  22. Du har dels anmälningsplikt Gabriella och du lyder som familjehem också under sekretessen och som jag ser det har du brutit mot båda dessa regler. Reglerna finns där av en anledning och jag hoppas därför att socialstyrelsen granskar placeringarna hos dig.

    SvaraRadera
  23. Hej hoppas att det kommer en possitiv vändning för dig då detta verkar ha spårat ur alldeles. Av egen erfarenhet vet jag att en reporter i dag kan skriva och hitta på det som alla vill ha i hopp om att kunna " sälja lösnummer" i jakten på sin egen framgång skiter dom högaktningsfullt i vad dom gör med människorna dom möter på vägen. Är man så pengakåt att man går över lik eller säljer ut sin yrkes skicklighet på att förnedra och smutskasta människor kan vi bara be till Gud att dom också får sin beskärda del den dagen det är deras tur. Hopps att du känner att du får respons nig för att kunna släppa detta och gå vidare. Jag tror på dig !! Du har hjälpt mig och många jag känner att förstå och inse saker om oss själva och våra djur. FÖRRESTEN KOM PÅ NÅTT!! Du nämnde en gång var det inte så att aschberg försökte sätta åt dig och din förmåga i ett annat program? Utan att lyckas? Är detta En personlig hämnd från hans sida ..... En tanke som slog mig. Kram från Sandra i göteborg

    SvaraRadera
  24. Man blir bara så trött...

    SvaraRadera
  25. Hej Gabriella!
    Strix program var avskyvärt att titta på och framför allt att se fd kursdeltagare vända dig ryggen efter allt som du försökt att hjälpa dom med och som du har ställt upp för.Du står för allt det som många människor saknar. Respekt,Omtanke,Communikation,KÄRLEK,Empati,Tillit mm mm,du är en fantastisk människa och har en underbar familj som nu tyvärr blir drabbade på detta avskyvärda sätt.Din proffession,stora hjälpsamhet och kärlek till djur och människor är oslagbar.TACK för allt som du gör och hjälper mig med. Alexandra är definitivt inte under några omständigheter värd att utsättas för dessa kränkningar milt uttryckt och för hennes del är jag tacksam att hon har ER som familj.Ni svek henne inte vilket hennes egna föräldrar gjort.Dom ska vara tacksamma att hon överhuvudtaget lever idag, kan stå på egna ben och att hon valt bort det liv hon levde tidigare och nu funnit livet.All min kärlek till dig och din familj! Kram Sol

    SvaraRadera
  26. Jag skriver precis samma här som på Alexandras blogg.
    Styrkekramar till er allihopa. Jag hoppas innerligt att allt löser sig på bästa sätt och att sanningen kommer fram.
    Ni är alla starka <3

    SvaraRadera
  27. orkade bara läsa dom 3 första raderna och dom 3 sista. det ni inte verkar fatta är att detta inte handlar om den stackars flickan ni hjärntvättat utan om dig. och om psykologens utspel är taget helt från sitt sammanhang spelar ingen roll. ingen som jobat med missbrukare säger så. och det är förbjudet enligt svensk lag att kalla sig för psykolog om man inte är utbildad till det vilken den där vidriga människan inte är / andreas

    SvaraRadera
  28. Helt otroligt vad man kan vända allt till att bli....

    TV visar upp några få personer, trycker ihop deras "sanningsberättelser" till något som jag är ganska säker på att alla vi andra 1000 tals som haft med dig att göra i enskilda samtal o på kurser inte alla stämmer med vår verklighet!

    Har under 18 år vid detta laget, varit på några kurser o det har varit 1 kurs där det var ganska många med övergrepp men det beror ju på vilka deltagarna är o inte vem som håller i kurserna anser jag, eller???
    Kanske ska du trots allt neka vissa personer att gå kurserna, typ ärthjärnor...

    Nej du Bia ge dig inte ens in i detta löjliga spektakel - Låt dig inte tryckas ner pga några ärthjärnor som inte ens är värda din energi - lägg den där du är oslagbar!


    O stackars Alexandra, vet inte hur man som föräldrer kan gå ut o fullständigt trycka ner o utlämna sin dotter så vidrigt - har träffat dig ett flertal gånger nu o sett hur du rest dig för att nu kanske få dig nya smällar - är det någon som tror att hon vill "hem" nu efter detta???

    Har bara några ord att säga om hela detta spektakel

    SKÄMS föräldrar o Tv o framförallt kanske reportrarna som inte har skytt några medel att få fram "sanningen"
    Undrar om de sover på nätterna?

    Bia o Alexandra o Alla Ni Andra som får ta skit nu - Stå på er, vi är många som står på er sida

    Många Kramizar Marie

    SvaraRadera
  29. @Blomma: Jag har i tjugo år arbetat med människor och djur med mindre eller större problem, detta är en ganska lång tid.
    När jag började med min terapiform fanns det inga utbildningar på området.
    Jag har själv från början arbetat mycket med frigörande andning och också varit hjälplärare hos en dem som varit förgrundsfiguren inom frigörande andning. Idag är det min långa erfarenhet som jag använder mig av. Idag använder jag mig inte av frigörande andning i egentlig mening utan den typ av andning som exempelvis idrottsmän använder sig av för att visualisera sina mål.
    Mina kurser går till största delen ut på en ärlig kommunikation med sig själv och andra, därför kallar jag det personlig utveckling. Mig veterligen finns ingen utbildning inom detta område ännu idag. Jag vill också poängtera att jag aldrig försökt att plantera några minnen hos människor vilket Aschberg/Hedenborg/Wiman vill påstå. Jag säger aldrig till människor vad det varit med om.

    SvaraRadera
  30. Detta inlägget är delat i två pga ordbegrensning:

    Hej Gabriella,

    För mig kom det inte som någon överraskning att du tillslut hamnade i ett kritisk TV program. Att röra vid människors innersta känslor och rädslor som du gjort i många år triggar. Att bli utsatt för sexuella övergrepp måste vara något av det värsta en människa kan uppleva, är man ännu ett barn är det enda värre. Och är övergriparen ens egen förälder …. Jag har inte ord.
    Något som måste vara lika förkrossande är att som förälder bli misstänkt och anklagat av ens eget barn för sexuella övergrep om detta inte är sant. Har du någon gång tänkt på det? Jag försökte sätta mig i den tanken efter att genomgått flera kurser hos dig och varit vittne till det jag blev. Det var en sådan hjärtskärande känsla att jag själv idag blir sjuk bara vid tanken.
    Jag känner inte Alexandra/Elisabeth, ej hellre hennes föräldrar eller deras historia. Jag har inte varit kontaktad var sig av dem eller av media och har inte tänkt delta i nån smutskastning av deg. Som privatperson har jag bara gott att säga om dig. Dog har jag efter vad jag själv upplevde hos dig och vad jag var vittne till gjort mig tveksam till sannhetshalten i de historier som kommer fram efter andningar hos dig.
    Först vill jag berätta vad jag själv upplevde:
    Efter vad jag upplevde var ”andning” att lägga sig ner och vid rask andning/hyperventilering sätta sig i ett tillstånd som för mig kändes som mellan verklighet och dröm. I detta tillstånd kunde jag bli satt i händelser bakåt i tid (så långt at det måste vara tidligare liv om det vore självupplevd) eller tidliga minnen. Fälles för alla dessa händelser, för mig, var att ingen av dem var minnen jag kom ihåg innan jag kom till dig. Det kunde vara fantastiska och ofta starkt känslomässiga känslor knutna till dessa upplevelser, något som jag på den tiden tog som en bekräftelse på sannhetshalt. Då det efter en tid dök up ”minnen” om övergrepp blev jag förvirrad. Jag hade inget minne om detta. Och har alltid hatt ett bra förhållande till min far som skulle ha utfört detta. Men, jag trodde på det, något som gjorde att jag mentalt kom in i en mycket svår period i livet.
    Efter varje andnings session satt vi som var på kursen och berättade vad vi fått fram. Märkligt nog var det många som upplevd övergrepp i andningarna, som mig, och fälles var att ingen av oss hade något minne av detta innan vi startade. Till en början var historierna mycket trovärdiga och jag var helt överbevisad om att de skett.
    I löpet av det dryga året jag gick hos dig blev det många möten med dessa människor och många andningar. Och historierna som kom fram efter andningar blev mera och mera fruktansvärda. Jag började tvivla….. Det var historier som omöjligen kunde vara sanna. Människor som flyttat sig over tid och avstånd som fysiskt sätt var ogenomförbart. Ansamling och förflyttning av människogrupper som var omöjlig på den tid det påstogs. Övergrepp som försiggått på ställen var det måste ha varit vittnen. Och övergrepp av inte bara en person i en familj men hela släkten som tillsammans skulle gått samman och gjort övergrepp utan att någon reagerat eller att personen som rammats kommit ihåg det för vidkommande kom till dig och andades.

    fortsetning följer.....

    SvaraRadera
  31. Jag drog mig ut av kursverksamheten och jag vet at flera med mig blev frågande till sannhetshalten i historierna.

    Efter detta gick jag aktivt igång med att kolla up fakta runt mina egna upplevelser under andning och idag vet jag at det inte kan ha varit möjligt att min far gjort övergrepp mot mig på den tid och sätt som jag ”upplevd” i andningar hos dig.

    Jag har många gånger tackat Gud i efterkant att min far på detta tidspunkt inte länger var vid liv. Att jag inte konfronterade och anklagade han för något han inte gjort. Det ville ha krossad hans hjärta.
    Jag är själv mamma, och jag tänker med gru på om min dotter hade kommit till dig och upplevd och, som mig, trott på att hennes far….eller jag gjort övergrepp mot henne som inte är sant???

    Du befattar dig med mycket farliga krafter Gabriella. Krafter som kan förstöra människors liv på många sätt.

    Om Alexandra blivit sexuellt utnyttjad av sin far och släkt…..har ingen aning. Om de som jag gick på kurs med blivit sexuellt utnytjad……vet inte. Det jag vet är att jag inte blev det.

    Tone M

    SvaraRadera
  32. Tack för ditt svar, Gabriella. Jag uppskattar att du nu ger oss möjlighet att ställa frågor till dig.

    Eftersom du har jobbat med den här formen av terapi i 20 år, undrar jag om du någonsin utvärderat dina resultat och din verksamhet? Då menar jag alltså terapiverksamheten med människor.

    Jag undrar även hur det fungerar när det uppdagas att någon av dina kunder blivit utsatt för övergrepp eller någon annat traumatiskt. Hur tar du hand om det? Vad gör du?

    Det är ett enormt ansvar du tar på dig.

    Tacksam för svar.

    SvaraRadera
  33. Tack snälla anonym och Ann

    Det är skönt att veta att det finns några människor som försöker se sanningen och inte litar på Strixs/TV3s fabricerade sanning.

    SvaraRadera
  34. @Ann: När Alexandra berättade om övergrepp var hon myndig och därmed finns det ingen anmälningsplikt utan det är istället Alexandras val hur hon vill göra. Alexandra har bara varit placerad privat hos oss och jag har fått hennes tillåtelse att disskutera hennes situation eftersom hennes föräldrar valt attackera henne på det sätt de gör. Vi har försökt att under två års tid att inte gå ut med detta i media men blir ju nu tvingade.

    SvaraRadera
  35. @Susann och Sandra
    Tack för ert stöd det betyder fantastiskt mycket det hoppas jag att ni känner.

    SvaraRadera
  36. @Sol och Lisa
    Tack det är väldigt bra när även ni säger sanningen som vet vem jag är.

    SvaraRadera
  37. @Marie
    Tack Marie du om någon vet ju vem jag är då vi under så många år har setts å yrkets vägnar. Kramiz

    SvaraRadera
  38. @Tone M
    Hej
    Jag har aldrig försökt att tolka några av era egna upplevelser utan istället stöttat er när ni pratat om dem. Vad du och andra har i minnen och upplevelser när ni kommer hit är något ni själva bär med er. Hur du väljer att hantera dina minnen och upplevelser är helt upp till dig och inte upp till mig att döma.

    SvaraRadera
  39. "Tv3, Aschberg, Ami Hedenborg och Barometern/Rasmus Jeppsson ser sig uppenbarligen som gudar eftersom de har fullständiga domstolsbefogenheter att döma människor utan att vilja ta reda på sanningen."


    Varför kom du inte ut och pratade med reportern när hon var där? Du hade ju helt klart din chans att ge svar på tal.

    SvaraRadera
  40. @Andreas:
    Om du vill komma med kritik vore det bra om du läste hela historien innan du dömer. Terpeuten försöker förklara för en upprörd och hotfull pappa, vilket inte visas i tv, att hennes arbete liknar psykologens. Om Strix hade visat hela konversationen hade du förstått att terapeuten försökte i detta ögonblick försökte skydda Alexandra från faderns vrede, det var dock inte det Strix ville förmedla då det inte passade in i deras vinkling av historien. Synd att Strix väljer att inte visa sanningen.
    Terapeuten i fråga har följande titlar och utbildningar:
    Fil mag,
    dipl transaktionsanalytiker,
    Gestaltterapeut CM

    Drömanalytisk utbildning, systeminriktad familjebehandling

    Och arbetar som familjerådgivare.

    SvaraRadera
  41. @Lisa
    Svaret på denna fråga får du snart i mitt nästa inlägg.

    SvaraRadera
  42. @Blomman
    Jag utvärderar dagligen mig själv och mitt arbete.
    Som du ser på många kommentarer så har jag kontakt med många människor från kurser/konsultationer lång tid efter de har avslutat kurser.
    Att alltid finnas tillhands större delen av dygnet och att alltid lyssna samt stötta är mitt sätt att hantera det ansvar människor självmant har gett och fortsätter att ge mig.

    SvaraRadera
  43. Hej igen Gabriella,

    Nu har jag väl ingen ställen skrivit att du har tolkat våra upplevelser?

    Min frågan är; Det du beskriver som minnen....är det minnen, hallusinationer eller fantasi? Vem och vad avgjör?

    Tone M

    SvaraRadera
  44. Vad jag syftade på är den femtonåriga tjej som bott hos dig i fem år - där skulle du ha gjort en anmälan, men om jag fattar det som står i Östran rätt så har detta inte gjorts.

    mvh
    ann

    SvaraRadera
  45. Hej Gabriella med familj

    Jag är glad över att det är så många människor som ser igenom strix falskhet och att ni är starka och orkar stå på er =)

    Styrkekrammar till er

    //Camilla (Evas dotter)

    SvaraRadera
  46. @Camilla:
    Jag är så tacksam stora mängd människor som faktiskt uppskatar det vi gjort för Alexandra.
    Då historien egentligen inte handlar om mina kurser utan att jag bara gett Alexandra ett hem i en stund av nöd. Strix har dock som du märkt lyckats vända detta till något helt annat.

    SvaraRadera
  47. @ann:
    Har du ens läst artikeln och berättelserna?
    Det verkar det ju inte som att du gjort. Det framgår rätt tydligt att hennes egna dotter är 15 år och att den andra flickan var vuxen när hon kom till Gabriella.

    SvaraRadera
  48. Gabriella jag lider med dig och vad du nu får utstå. Som jag tidigare skrev är programmet uruselt och amerikaniserat skit men en skada är ändå skedd. Jag satt och funderade på om jag skulle bli anklagad för att ha förgripit mig på min dotter och hur jag skulle agerat om detta var falskt. Skulle jag då kontakta en redaktion som strix och Achberg? Nej!! icke!! Jag skulle gå till DN eller SVD kanske men främst skulle jag skriva brev till min dotter, försöka förstå, ringa hon, låta tiden gå men fan inte ringa eller ens ställa upp på ett sådant program. Jag har många vänner i min sfär men bara en som är hjärtans god rakt igenom och jag har aldrig träffat någon som ställer upp så på andra männinskor som Gabriella, jag har aldrig heller träffat någon som är så genuint ärlig och lever så med sina känslor som hon. Därför är det extra tungt att se vad ni går igenom.
    Det kan inte varit så att strix överhuvudtaget funderat på om detta med Alexandra kan ha varit sant, om hon varit utsatt. Dom har helt enkelt bestämt sig vilket är usel journalistik samt att de har utsatt Alexandra, Gabriella, Jacob, Rebecca, Michael, Lars och alla andra runt er för ett lidande. Föräldraparet har vad jag vet massor av pengar och kollar man upp transaktioner är jag säker på att en och annan krona betalats ut till exvis Danilo vilket är oetiskt samt att de sagt att de skall krossa Gabriella och har man pengar verkar det gå att köpa människor vilket i och för inte är ovanligtmen att det går att göra men media? Den tredje stadsmakten, det stinker. Övergrepp sker och det som slår mig varje gång man är inblandad i det är hur illa vuxenvärlden hanterar det och då pratar jag om hur det är i allmänhet och Sveriege r ett barnfientligt land där få tar ställning till och för våra barn men jag känner en som gör det...
    Janne M

    SvaraRadera
  49. Tone
    Det var faktisk du som inntroduserte meg for Gabriella.Og er deg evig takknemlig for detFor som du sa ER DET NOE GABRIELLA KAN SÅ ER DET Å HJELPE Det virker som du har glemt det.Takk og lov at det finnes noen som kan hjelpe oss med våres dypeste følelser ikke bare legge lokk på altFor meg så virker det som du og mange med deg styres av redselIkke veldig mange som står opp for det erlige i livet.Noe som faktisk er noe Gabriella setter høyest,Og det skremmer folk.Verden skulle hatt flere som henne .Det finns ikke for hun er faktisk unik på en veldig spesiell måte.Du rakk ukke å bli kjent med henne.Men igjen takk for at du gjorde sånn at jeg ble kjent med henne.

    SvaraRadera
  50. Hej tone! Det är aldrig upp till mig eller någon annan att döma eller ge bedömning av vad som är dina minnen! Det kan ingen annan än du göra.. Mitt jobb är att stötta och lyssna och finnas till hands oavsett vad du vill prata om. Skulle andningen framkalla hallucinationer så gör ju även andning när du gör yoga eller tränar det. Glöm inte att det är du som alltid vet sanningen när det gäller dig! Ingen terapeut i världen har möjlighet att stå för dina minnen!

    SvaraRadera
  51. Nog har jag läst artiklarna alltid - så här står det uttryckligen: "Med vid köksbordet sitter en annan tjej i 20-årsåldern. Hon har bott hos Gabriella Rastad i fem år och säger att hon går kurserna för att ta itu med sexövergrepp som hon utsatts för".

    Det innebär ju att hon var femton då hon flyttade till dig och menar du alltså att sexanklagelserna inte dök upp förrän efter tre år - alltså efter artonårsdagen?

    http://www.ostran.se/nyheter/oeland/gabriella_rastad_pratar_ut_om_sektanklagelserna

    mvh ann

    SvaraRadera
  52. Du skriver i ditt förra inlägg till mig att du inte tolkar vad som kommer up vid andningar.

    Förstår du inte Gabriella, att vid att benämna dom som ”minnen” är det precis det du gör?

    När känslor och bilder i eftersnack blir kallad för minnen har man plötsligt transformerad dom från det de är, känslor och bilden till sannhet.

    Mycket, mycket farligt!

    Jag undrar, har du någon gång känt ansvar för att det som klienter upplever under andningar verkligen är minnen och inte fantasi? Är det någon del av ditt utförande av arbete som kräver att du har en viss kännedom om hur hjärnan fungerar och upplever ”andningar”?

    Tone M

    SvaraRadera
  53. Men herregud, varför skulle programmet göras om det inte fanns en grund till det?
    Och intressant att ALLA som gått Gabriellas kurser varit utsatta för "sexuella övergrepp"- hur går det ihop? Jag tror stenhårt att Gabriella själv varit utsatt för övergrepp och vill föra över sin egen smärta på andra. OBEHAGLIGT

    /Madde

    SvaraRadera
  54. @Ann:
    "i 20-årsaldern." betyder ju mig veterligen inte att någon är 20 år gammal utan begreppet används i tidningarna för att beskriva en människa mellan 20 och 29 år. Tjejen som Östran refererar till är idag 23 år och 7 månader gammal och har bott hos mig i ca 5 år, matten tror jag du klarar själv...

    SvaraRadera
  55. @Tone M:
    Du står för dina minnen och hur du upplever dem, jag står för mina minnen. Jag tycker att jag har förklarat den här punkten i tidigare kommentarer, räcker inte det? Din ilska du börjar ta ut över Anne-Gry kan du ta över telefon istället för att vi ska ha en pajkastning det ska vi inte ha här.

    SvaraRadera
  56. @Madde:
    Hej Madde grunden till programmet är så enkel som pengar, pengar och mer pengar. Dessutom handlar det inte egentligen inte om mina kurser utan att jag lät Alexandra bo kvar här när hennes föräldrar vände henne ryggen, det trodde jag du förstått? Det Alexandras föräldrar försöker är att smutskasta alla runt Alexandra och på det sättet isolera Alexandra.
    Strix siffra på att 95% av mina kursdeltagare är sexuellt utnyttjade är helt tagen ur luften, läs mitt inlägg om Strix försök till "intervju" så får du den fulla förklaringen.

    SvaraRadera
  57. Madde,
    Mitt problem är inte av sexuell/incestuös karaktär! Jag jobbar med annat med stöttning av Gabriella, och har kommit långt. OM det nu skulle vara så att ALLA som går Gabriellas kurser skulle varit utsatta för sexuella övergrepp så undrar jag om du tycker det är konstigare att de människorna samlas på ett ställe för att de kan få hjälp där, än att ALLA som tycker det är OK att förstöra för Alexandra samlas runt Claes och Anna? Vilket är värst? En samling människor som kämpar för att fungera bra med andra? Eller en samling människor som kämpar för att förstöra?

    SvaraRadera
  58. Bia. Du har räddat mitt liv. Det kommer alltid finnas folk som inte tror på din förmåga att hjälpa andra. Jag och MÅNGA med mej VET vad du kan åstakomma....utan dej skulle världen vara vääääldigt fattig!

    SvaraRadera
  59. Jeg møtte Gabriella når jeg var på det verste i livetOg jeg hadde forsøkt alt og da mener jeg både skolemedisin og det meste innenfor det alternative Noe av det funket men ikke hundre prosent Ingen klarte å få meg til å komme til den innerste smerten i meg selv Det kan jeg takke Gabriella forJeg har aldri møtt ett menneske med ett så stort hjerte Jeg vokste opp i ett hjem totalt uten hjerteGabriella vil at mennsker skal bli kvitt smertene og stå på egne ben.Det finns ingen sekt.La Alexandra leve livet sitt For det er først nå hun har ett levbart liv Hun er sterk og tøff den jentaHvorfor ikke velge å tro på det istedenfor all den andre shiten.Anne-Gry

    SvaraRadera
  60. Nå har jeg sittet her og lest alle komentarene og er så glad for alle de positive komentarene du får bia....Men blir så jækla lei meg for alt det andre som har kommet opp fra mennesker..Hva er det som er så jækla vanskelig å forstå?Har dere hørt nyheter det siste året?både på norsk og svensk tv så er det nyheter hver dag om at det forekommer overgrep av ulike slag hver dag!
    Jeg har ingen problmer med å tro at det hender det har blitt mer åpenhet rundt det her med overgrep men blir det tatt på alvor?Bia har funnet sin vei i det livet her og hun vil lære oss den og jeg er så jækla glad for at jeg har valgt denne veien....jeg føler meg hverken manipulert eller styrt av noen tro meg jeg er ikke typen til å bli styrt...jeg vil bare ha hjelp og den har jeg fått!!!og vet dere hva det er alle der ute?KJÆRLIGHET...Et menneske med så stort hjerte har virkelig krefter og en enorm stor kraft og sunnere enn det kan det ikke bli så vær så snill alle sammen bruk energien på noe annet enn å ta gabriella for det hun står for...Det her for meg bare til å støtte alle sammen der ute som har det vondt ennda mer...
    Klem til gabriella m familie...
    STÅ PÅ VI ER HER FOR DERE!

    SvaraRadera