11 december 2011

Strix försök till "intrevju"

Jag har valt att inte ge någon intervju med Strix därför att de från början ljög och försökte på ett väldigt konstigt sätt att ta kontakt.

Sommaren 2011 blev jag uppringd av en medarbetare på Strix. Hon frågade om jag kunde tänka mig att hjälpa dem att göra ett program om djurs vanliga problem och hur djurägare löst just sitt djurs bekymmer. Jag sa självklart ja och reporten skulle då återkomma. Därefter var det tyst från Strix ända tills polisen några veckor senare ringde mig och frågade om de fick lämna utdrag ur polisregistret till Strix som kontaktat honom och bett att få dessa uppgifter. Jag svarade att det var väldigt konstigt eftersom jag inte hade en aning om vad det gällde.

Jag började ringa Strix. Det var inte så lätt att få tag på någon där som visste vad det hela handlade om och de jag lyckades få tag på skulle kontakta mig, men återkom aldrig! Efter ett tiotal samtal med olika personer på Strix gav jag upp. Jag förstod då att detta hade med Alexandra att göra.

När Ami Hedenborg i oktober 2011 skickade mig ett rekommenderat brev om att de höll på att göra ett program om mig och min verksamhet och att de vill ha en intervju. Jag bestämde mig för att det inte var någon idé att delta. Strix, Aschberg/Ami Hedenborg hade inte börjat vår kontakt på ett sjyst sätt. Jag förstod också att de skulle skriva och klippa ihop som de ville varför det kändes meningslöst. Jag kunde inte tänka att det trots min medverkan skulle bli ett objektivt program.

Som ni har sett blev så inte heller fallet! När jag förstod att de jagat kursdeltagare och försökt tvinga människor att berätta för Ami Hedenborg om alla så kallade hemskheter som sägs förekomma hos mig. Det hade blivit en häxjakt med Ami Hedenborg samt Anna och Claes Utterström i spetsen!

Ami Hedenborg klipper och ljuger hela vägen! Till exempel när de en lördag i November bara står på vår gårdsplan och inte ger sig utan trots flertalet uppmaningar att lämna gården, går ändå Ami Hedenborg in i trädgården. Hon tror också att hon ser mig när hon står utanför grinden – detta visas tydligt i programmet. Men det är definitivt inte jag! Ami Hedenborg och Strix framställer också min man Lars som hotfull vilket inte är sant. Lars försöker få dem att lyssna och lämna platsen. De klipper också i vad Lars säger, till exempel klipps det bort att han säger att "Hade ni börjat ett program på ett ärligt sätt hade ni fått en intervju.". De har även lagt in en bild på fel hund i programmet.

Cirka 95% av tv programmet är lögn! Ami Hedenborg vinklar och väljer att bara ta med delar av vad människor säger. Det sägs dessutom av Robert Aschberg och Ami Hedenborg att de pratat med flertalet av de som deltagit i mina kurser. Jag vet att detta inte är möjligt då jag inte för register över kursdeltagare, då ett sådant register skulle vara olagligt. Och därför finns inga uppgifter om vilka som gått kurser här. I programmet visas en människa som bott här, hur mycket tror ni han fått betalt? Under tiden han bodde här samtidigt som Alexandra, bevärdigades han inte med en blick av Anna och Claes Utterström då de besökte sin dotter! Det är konstigt att de har blivit så goda vänner efter detta.

Av Strix påstådda stora urval av kursdeltagare deltar endast 2 personer i programmet. Den ena är en väldigt god vän till Claes Utterström som deltagit i ett fåtal kurser. Den andra i tv-programmet som deltar är en dam som Anna Utterström blev god vän med på kurserna.

Var är alla dem människor som de påstås känna och tycka likadant som Anna och Claes Utterström gör? Hur kan de med sådan självklarhet säga att de pratat med så många människor som gått kurser utan att anföra några bevis för detta? Två goda vänner till makarna Utterström uppger att kurserna är så fruktansvärda, varför har då kurserna aldrig på nästan 20 år fått sådan kritik förut? Är inte detta märkligt? Jag har aldrig kallats för sektledare förut, kan detta ha något med Åke Wimans sekthysteri att göra? Eftersom att han anser att Svenska Kyrkan, Tupperware, Herbalife och idrottsföreningar med fler är sekter. Hur kan två nära vänner till makarna Utterström och deras betalda så kallade "sektexpert" vara de enda anförda bevisen som dömer någon till att vara en sektledare? Är inte detta en märkligt? Vad krävs för att kalla sig sektexpert?

Hur kan Robert Aschberg tillåta sina journalister att göra arbeten så långt från journalistikens etiska regler och lämna ut familjetragedier på det här sättet och utan källkritik? Där utöver fick Strix chansen att lyssna på Alexandra men valde att inte göra så. Hur kan Strix sända ett program utan att försöka intervju Alexandra som det egentligen handlar om?

14 kommentarer:

  1. Bra rutet!! Att man skulle få uppleva detta, att du skulle blogga trodde jag aldrig.Tråkigt bara att det är för denna usla orsak. Stå på dig!!! Hoppas du känner att vi finns vid din sida.Kram Kram

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet! För mig och många andra känns det självklart att du inte ville ställa upp på en intervju med Strix. Nä usch för partiska journalister. Jag Stödjer dig till hundratio procent i det beslutet!

    Många styrkekramar till dig!

    SvaraRadera
  3. Strix ville väl prata och höra alexandras version, men över telefon? Och inte över email som hon/du önskade. Ganska självklart att det ska ske över telefon eller öga till öga enligt mig.

    SvaraRadera
  4. varför kunde du inte bara ge en intervju och berätta hur det ligger till? Det ger ju bara en oseriös bild av dig.. /Förundrad Finne

    SvaraRadera
  5. @Anonym kl 16:50:
    Självklart vill Strix inte enbart ha mailkontakt med Alexandra. Just därför har Alexandra ett flertal gånger sökt dem via telefon och också lämnat med sitt telefonnumer i alla sina mailkontakter med Strix. Så som du då förstår har Strix haft alla möjligheter att kontakta Alexandra via telefon för att antingen ta intervjun så eller till och med boka ett möte med henne.

    SvaraRadera
  6. @Förundrad finne:
    Om du hade läst hela inlägget du precis kommenterat på hade du antagligen förstått varför...

    SvaraRadera
  7. Stå på dig! Så stolt över dig men jag önskar verkligen dom kunde lämna dig ifred.
    /vargungen:)

    SvaraRadera
  8. "Självklart vill Strix inte enbart ha mailkontakt med Alexandra. Just därför har Alexandra ett flertal gånger sökt dem via telefon och också lämnat med sitt telefonnumer i alla sina mailkontakter med Strix. Så som du då förstår har Strix haft alla möjligheter att kontakta Alexandra via telefon för att antingen ta intervjun så eller till och med boka ett möte med henne."


    Men, på Alexandras blogg finner man detta:

    "Jag ber henne att läsa berättelsen och avslutar samtalet. Efter en stund mailar hon tillbaka att hon har en del frågetecken efter att ha läst texten. Hon vill ställa frågorna på telefon. Men jag svarar att hon får maila frågorna. Jag har ingen lust att bli överrumplad på telefon och inte heller inspelad.

    Hon mailar tillbaka och insisterar på att ringa mig. Jag svarar henne att jag tyckte hon var taktlös som direkt frågade mig om övergreppsdetaljer när vi talade på telefon. Vill hon ha svar på några frågor så får hon maila. Då mailar hon att HON föredrar att ta det på telefon.

    Då lägger jag ner och svarar inte. Om hon inte förstår att jag inte vill svara på frågor i telefon trots att jag skrivit det flera gånger, så känner jag att förutsättningarna för att hon ska lyssna på mig är noll."

    SvaraRadera
  9. @Joice:
    Om man läser Alexandras text så som den står och inte övertolkar, så förstår man att det Alexxandra inte vill prata om över telefon är just övergreppsdetaljer. Vilket för de flesta journalister borde falla sig helt naturligt, om Ami Hedenborg med flera vill få information om mig, var passar då en massa övergreppsdetaljer in i pusslet? Ingen behöver väl veta exakt var, när och hur Alexandra har blivit drabbad?
    Dessutom kände Alexandra att på grund av de sätt som Ami Hedenborg behandlat mig hittills i historien var hon inte den person hon direkt ville prata med utan hon försökte istället vända sig till Robert Aschberg. Det gjorde hon genom att ringa honom (via hans mobil samt Strix växel), via sms samt också genom det mail som refereras i programmet (som är det första inlägget på Alexandras blogg och går att läsa där). Robert Aschberg gjorde då ett aktivt val att inte besvara Alexandra.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker du gjorde helt rätt! Anklagelserna är absurda & så långt från sanningen de kan komma! så varför i hela världen skulle du ställa upp & försvara dej mot nonsens i ett program med den vinkeln!?
    Vi som vet vilken kärleksfull, varm & klok kvinna du är, vet var du finns, vem du är & att du har ett hjärta av guld. <3

    De som vill ha häxjakt kan hitta fabler överallt, låt dem jaga...
    Lustigt att det åter bevisas att överklassen, i detta fall paret Utterström, kan köpa sej en egen passande sanning, tydligen köpa media också.
    En lögn som startar en häxjakt, det var så det startades senast också, en liten pojkes lögn uppe i Lillhärdal om en flicka som kunde gå på vatten. Får lite Hitler flashbacks också faktiskt, propaganda som leder till att förfölja, håna, hata... Att spela på människors rädsla.

    Men de som träffar dej, utan förbestämda åsikter kan inte annat än känna din genuina kärlek och omtanke för djuren och de som ber om din hjäp.

    Bamsekramar till dej!!!!

    SvaraRadera
  11. @Lilla My:
    Tack du förstår precis hur jag tänkte. Får man ett rekommenderat brev som första kontakt för en intervju där de medger att de redan spelar in ett program då förstår man lätt vinklingen.

    SvaraRadera
  12. Du som säger att du kontinuerligt utvärderar dina metoder och din verksamhet. Finns det några siffror på hur många av dina kursdeltagare som drabbats av incestliknande övergrepp somt uppdagats efter djupandning? Jag tror att det vore klokt av dig att redovisa konkreta siffror, så att du kan påvisa att strix har fel.

    SvaraRadera
  13. @Niklas:
    Om du läser detta inlägg kan du se varför en sådan redovisning både skulle vara omöjlig och bryta mot sekretes, anledningen att jag kan skriva om Alexandra är att jag har hennes medgivande att göra så.
    En exakt siffra på sådana här saker skulle vara omöjlig och det jag kan ge är det jag redan gett er, Strix siffra på 95% eller mer är helt tagen ur luften vilket borde bevisas om inte annat genom en hel del av kommentarerna på denna blogg.

    SvaraRadera