12 december 2011

Sanning & Konsekvens för Åke Wiman

Åke Wiman utnämner sig själv till sektexpert, något han grundar i sina tidigare erfareheter av sekter i och med att hans bror blivit medlem i Scientlogerna. I grunden är han utbildad socionom och har idag en enskild firma vid namn Help Desk Skåne. Företaget sysslar med personalutbildning, dataprogrammering och konsultverksamhet för företagsverksamheter enligt uppgifter från Alla Bolag. Åke Wiman är även delaktig i Stiftelsen FRI som har som syfte att arbeta mot ”destruktiva rörelser”.

Åke Wiman definierar en sekt genom att det finns ett destruktivt beteende. Något som Wiman har stor erfarenhet av om man ser till hans egna agerande i fallet med Alexandra.

Wiman är en av grundarna till Stiftelsen FRI. En stiftelse som arbetar för att stödja och hjälpa individer. Det Stiftelsen FRI arbetar för är:
Yttrandefrihet
Tankefrihet
Religionsfrihet

Dessa värdeord genomsyrar dock inte det agerande och de handlingar som Åke Wiman utsatt Alexandra, Gabriella och hennes familj för. I fallet med Alexandra har Åke Wiman enbart försökt skrämma Alexandra från första mötet och stöttat Alexandras föräldrar Claes och Anna Utterström utan att någonsin lyssnat på Alexandras historia. Åke Wiman har agerat på uppdrag av Utterström som betalat Wiman för sitt engagemang i fallet Alexandra.

”Genom information och utbildning försöker FRI förebygga att människor hamnar i destruktiva och manipulativa sammanhang” skriver FRI på sin hemsida. Åke Wimans agerande har dock endast resulterat i att han motarbetat Alexandras kamp för att skapa sig ett eget liv och ta sig ur sin faders grepp. Han har istället försökt tvinga henne tillbaka till ett manipulerat och destruktivt liv. Han har även uppmuntrat föräldrarna att förfölja och trakassera Alexandra. Det Åke Wiman och Alexandras föräldrar gjort är att de stryper hennes frihet, hennes självständighet och hennes kamp för ett eget liv. Wiman och paret Utterström påstår att Alexandra är isolerad, men är man det om man skapar sig ett eget liv med utbildning, hus och pojkvän?

Åke Wiman och FRI anser att det inte finns någon yttrandefrihet i sekter. De skriver på sin hemsida följande om sekter ”Med hjälp av hot, lögner, censur och ett dolt angiverisystem, där angiveri uppmuntras och premieras, har man åstadkommit ett klimat där var och en måste tänka sig för noga innan man yttrar sig.”

Det Wiman själv har utövat mot Alexandra och Gabriella med flera är just hot, lögner och i Strix program, Sanning och Konsekvens, även censur.

Wiman har även hotat och trakasserat den person som varit Alexandras överordnade på en tidigare arbetsplats.

Det finns fler som upplevt möten med Åke Wiman som skrämmande och hotfulla. Bland annat kan man läsa en berättelse om ”Lena” som blivit utsatt för ett så kallat ”avprogrammeringsförsök” där Wiman var delaktig. En händelse som hon beskriver som en mental våldtäkt. Hela händelsen slutade med att flera människor trängde sig in i hennes lägenhet under natten och hon vaknade av att de omringat hennes säng. Wiman ska enligt egen uppgift lämnat lägenheten då det enligt honom började bli ”våldsamt” (Striptease 6 dec 1995).

Åke Wiman deltog vid ett par kurstillfällen hos Gabriella. Under det sista kursdeltagandet stövlar han in då Gabriella har ett möte med en klient och börjar hota henne. Han säger, ”Om du inte ser till att Alexandra kommer hit så att jag kan prata med henne så kommer jag se till att ditt företag och DU blir föremål för skattemyndigheten, polisen, socialtjänsten, byggnadsnämnden etc.” Under kursen försökte även Wiman skrämma deltagare till att berätta ”sanningen” om kurserna till honom. Alla på kursen upplevde honom och hans agerande som väldigt obehagligt. Han var inte heller ärlig med sitt syfte att delta på kursen.

FRI menar att sekter inte handlar om religion utan manipulation. Wimans egna agerande visar i detta fall enbart att manipulation är något han själv utövar för att få sin vilja fram.

8 kommentarer:

  1. Till Anna Utterström:
    Tack för att du förstör det enda stället på jorden där jag hittat hopp. Bara för att Alexandras upplevelser blir för mycket för er att hantera, så förstör du för alla oss som väljer att jobba med oss själva, istället för att gå på lyckopiller & lugnande som gärna skrivs ut för att dämpa ångest.
    Du förnekar djurens kärlek, klokhet & råd.
    Du raserar inte bara er relation till Alexandra, för det sveket, utan förstör för oss som behöver Gabriellas hjälp. För det känns inte tryggt att sitta där i grupp, med en människa som Åke Wiman på kurs, vaktbolag & tv-team utanför Gabriellas hem.

    Det här skulle jag gärna säga till Anna Utterström, jag skriver av mej det här, på grund av inlägget ovan, som beskriver en man med förutfattade meningar som sitter med & ser ner på de som försöker ta reda på sånt som håller oss tillbaka. Jag har inte vart på kurs mer än vid två kritiska skeeden i mitt liv senaste året, med skulle gärna velat ha möjligheten att åka till Öland vid behov, för jag är mitt i mitt jobb!! Jag har kommit otroligt långt sen jag började...& vill gärna fortsätta, bli ännu tryggare i vem jag är.

    Jag vill, men tänker inte ringa & säga detta till Anna, för det finns ingen som lyssnar. & jag har inte orken att dras in i Utterströms vansinne, men nu har jag fått uttrycka sorgen jag känner iallafall!
    Sorgen över sveket mot Alexandra, djuren, Gabriella & hennes familj, & oss som bara vill hitta oss själva & insett att Öland är effektivaste vägen...

    SvaraRadera
  2. Hej vännen, jag vet att du är en helt unik osjälvisk person som sköter (din) stora FAMILJ på ett totalt godhjärtat sätt. Mina tankar är hos dig. kram Annika

    SvaraRadera
  3. @Lilla My:
    Tack My jag tror du säger det som många tänker.

    SvaraRadera
  4. @Annika:
    Tack, det är tur att ni som känner mig också kommenterar så att bilden av mig blir den sanna.

    SvaraRadera
  5. Till Åke Wiman
    Jag tycker du skulle behöva avprogrammeras. Du bedriver en enmanssekt upplever jag det som. Det är bara att googla runt så ser man hur hysteriskt det är.
    Tänk om Alexandra har rätt, Åke hur känns det då?
    Nej förresten, jag tror inte du kan känna. Du och jag har varit på samma kurs hos Gabriella, och det jag minns av dig var din iskyla och falskhet du utstrålade, och hur du jagade oss på kursen.
    Jag blev också vittne till hur du efter kursen klampade rakt in hos Gabriella när hon satt med en klient som blev rädd, och började gapa och skrika.
    Finns det inget annat du kan göra? Du är ju en man med mycket energi som skulle kunna användas till något nyttigare än att springa runt och jaga människor som du uppfattar är i någon form av nöd.
    Det här handlar ju om att så länge allt flyter på med Alexandras vistelse på Öland utan några obekväma historier om Claes och Anna så är allt frid och fröjd. Men när Alexandra börjar minnas kan dom inte hantera det och börjar leta efter en syndabock, vilket då så klart blir Gabriella, vem annars?
    Istället tycker jag att dom skulle ha lyssnat och mött Alexandra med respekt så hade den här historien kunnat få ett helt annat slut.

    SvaraRadera
  6. Det är läskigt...
    Jag har träffat Åke Wiman och paret Utterström och Danilo och Gabriella och Alexandra och Ingrid. Mest läskig var Åke, för jag tycker människor som ljuger medvetet är läskiga, och ännu läskigare är de när de inte ens märker att alla andra märker att de ljuger... Var är man då ute efter? Att manipulera? Och vad står det på din hemsida om manipulation Åke Wiman?
    Paret Utterström förefall vara trevliga vid den tiden, men nu? Jag vet inte om jag skulle ge dem epitetet trevlig nu... Förstöra för sitt barn och alla oss som äntligen har funnit en väg till att må bättre! Inte är det att vara trevlig inte! Hämndlysten rik gubbe som inte vill förlora ansiktet kämpar för att förstöra och förgöra... bryr sig inte ett skit om att de drar med sig MÅNGA, inte minst sitt BARN!
    Gabriella, du har stöttat mig oerhört mycket genom åren. Till och från har jag besökt dig, och ibland har vi bara pratats vid på telefon. Har aldrig funnits krav eller förmaningar. Jag har definitivt aldrig manipulerats, bara funnit ett enormt stöd och fått hjälp att kunna hjälpa mig själv till att må bättre. En så sann, ärlig och kärleksfull människa som du Gabriella växer inte på träd överallt. Alexandra, du är en fantastisk och mysig tjej och jag gillar dig skarpt. Jag hoppas innerligt att du har kraft att ta dig igenom allt det här.

    SvaraRadera
  7. Åke Wiman: jag hörde just ett inslag om ledare inom undgomsidrotten som förgripit sig på ungdomarna... i åratal! DET är väl manipulering av barn och ungdomar mer än något annat. Hur ser du på det (innebandysekt, friidrottssekt etc.)? Jaga dem som gör ont för andra istället för att jaga dem som gör gott!

    SvaraRadera