13 december 2011

Hur kan media få agera som en dömande och partisk tyrann?

För att ge en annan vinkling av hela situationen låter jag en nära vän till familjen komma till tals. En vän som aldrig deltagit i min kursverksamhet och som därmed kanske också inser vad det hela handlar om egentligen.

Av någon patetisk anledning trodde jag trots allt att världen var övervägande god. Jag trodde att alla människor hade rätt till ett eget liv och en personlig säkerhet. Men tydligen har jag blivit medborgare i ett samhälle där media, självutnämnda sektexperter och pedofiler fått mandat att överträda de rättigheterna. Jag har blivit vittne till hur dessa spottar och sparkar på en oskyldig familj. Jag har blivit vittne till hur media underminerar Alexandra och trampar på Gabriella som de pekar ut som förövare och sektledare.

Hur kan man blunda för det uppenbara? Det finns ingen sekt, det handlar om en ung kvinna vid namn Alexandra som är stark nog att konfrontera sin far om de övergrepp han utsett henne för. Han väljer då att förneka och vända henne ryggen. Gabriella hjälper i detta läge Alexandra och får henne på fötter igen. Pappan gör allt i sin makt för att straffa Gabriella då han beskyller henne för förlusten av sin egen dotter, något han egentligen är helt skyldig till själv. Han anlitar den självutnämnda sektexpert Åke Wiman och undermåliga journalister för att utagera sin bestraffning.

Under ett och ett halvt år har jag känt Gabriella med familj, en familj som är mycket varm, öppen och kärleksfull. Jag är imponerad av de ödmjuka, fina och ansvarsfulla människor som den består av. Och nej jag är inte manipulerad eller med i någon sekt, jag är bara ärlig. Gabriella är en "dagens hjälte", hon hjälper människor att tro på sig själva, bli starka och självständiga. Gabriella styr absolut ingens känslor, hon lyssnar. Det är skandal att det anses vara ett brott att hjälpa människor!

Medias bild av Gabriella som manipulativ är en beskrivning så långt ifrån sanningen man kan komma. Istället är pappan och media i detta fall mästare på att manipulera sanningen. Hur har samhället tilllåtit media att bli en dömande och partisk tyrann?!

Alexandra är idag en av mina närmsta vänner och jag är imponerad av den drivkraft och enorma styrka hon har. I sin kamp för rättvisa och självständighet har hon motarbetats och förföljts av sina egna föräldrar. Nu tvingas hon även att blotta sina innersta känslor för alla! Till råga på allt finns det människor som har mage att ifrågasätta hennes historia! Är det mänskligt att sparka på den som redan ligger?

Ni är många som kastar sten och spottar på Alexandra, Gabriella och de andra i familjen just nu. Fy vad ni ska skämmas när denna orättvisa och hemska historia är över och ni inser att ni varit reklampelare och anhängare till en pedofil­­­! Det ger mig trots allt hopp om mänskligheten när jag ser alla som stöttar och ser sanningen.

Jag hoppas att denna histora ger oss ett sagoslut snart där det goda vinner i slutändan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar